Nie masz konta? Zarejestruj się

Trzebinia

Kandydaci odpowiadają na pytania internautów

25.11.2014 23:09 | 41 komentarzy | 22 636 odsłony | Anna Jarguz

Przed telewizyjnymi debatami poprzedzającymi drugą turę wyborów burmistrzowskich, otrzymaliśmy od czytelników kilkadziesiąt pytań. W trakcie programu zadaliśmy tylko wylosowane. Dzisiaj publikujemy odpowiedzi na wszystkie pozostałe. Kandydaci udzielili ich na naszą prośbę.

41
Kandydaci odpowiadają na pytania internautów
W drugiej turze zmierzą się Stanisław Szczurek i Adam Adamczyk
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

STANISŁAW SZCZUREK

Trzebinia zaniedbała kompletnie współpracę z Krzeszowicami i Olkuszem. Jak Pan zamierza to zmienić i na jakiej płaszczyźnie możemy z tymi gminami współpracować?
W mijającej kadencji spotykałem się z burmistrzem Olkusza dość systematycznie i omawialiśmy wspólnie tematy szkoły i przedszkola w Lgocie, cmentarza w Lgocie oraz możliwych rozwiązań komunikacyjnych pomiędzy gminami. Burmistrza Gminy Krzeszowice odwiedziłem dwukrotnie, a tematem rozmowy była możliwość podłączenia Sołectwa Lgota do systemu sanitarnego Gminy Krzeszowice. Podstawą przyszłej współpracy jest podpisanie porozumienia o budowie obwodnicy łączącej Olkusz z ominięciem Sołectwa Lgota do drogi 79 na Woli Filipowskiej i dalej do autostrady.

Trzebinia nie podjęła współpracy przy rozwoju szybkiej kolei miejskiej do Krakowa. Dlaczego? Przypominam, że w ramach tego działania miał powstać przy stacji PKP węzeł przesiadkowy.
Dla połączenia kolejowego Trzebinia-Kraków, Trzebinia-Katowice, Trzebinia-Oświęcim gmina przygotowała i uzgodniła projekt odwodnienia rejonu dworca oraz przygotowała dokumenty do aplikowania o środki unijne na projekt „Parkuj i Jedź". Celem przebudowy zarówno dworca dla komunikacji zbiorowej jak i parkingów monitorowanych dla samochodów prywatnych. Po przebudowie torów kolej regionalna z Trzebini do Krakowa kursować będzie co 30 minut, a do Katowic co 60 minut.

Sejmik Małopolski zakazał palenia węglem w Krakowie. Jako najatrakcyjniejszy region w Polsce jest to działanie właściwe, ale mam pytanie: jak Pan zamierza walczyć z niską emisją w Trzebini? Okres zimowy to katastrofa ekologiczna dla centrum miasta oraz okolic stacji PKP ze względu na znaczne obniżenie terenu w stosunku do np. osiedla czy sołectw.

Tradycje górnicze jakie są i jakie chcemy odbudować w naszej gminie dyskwalifikują myślenie o tym, aby wycofać się z opalania naszych domostw węglem. Trzeba powiedzieć też wprost że z ekonomicznego punktu widzenia jest to dzisiaj nierealne, aby nasi mieszkańcy mogli opalać domy gazem. Jednak jako gmina bezwzględnie musimy wspierać wymianę źródeł ogrzewania po to, aby były one maksymalnie proekologiczne, abyśmy nie spotykali się z takimi zdarzeniami, jakimi pewnie wszyscy mamy do czynienia na co dzień, że przejeżdżając po drogach odczuwamy zapach spalonej gumy w domach. W związku z tym, oczywiście rozumiejąc Kraków, znaczenie i gęstość zabudowy, my jednak w naszej gminie i ze względu na nasze zaszłości i mam nadzieję na nasza przyszłość powinniśmy iść w kierunku ekologicznych źródeł węglowych, a nie próbować dokonywać rewolucji.

Co będzie z obwodnicą wschodnią miasta i dlaczego nie wyłączy się ruchu w centrum miasta?

Dla obwodnicy wschodniej miasta przygotowane są trzy koncepcje przebiegu oraz opracowany jest dla tego terenu plan zagospodarowania do uchwalenia przez Radę Miasta Trzebini. Ponadto podpisano porozumienie z Wojewodą Małopolskim na przygotowanie koncepcji obwodnicy wschodniej gminy od Olkusza do drogi krajowej numer 79 na Woli Filipowskiej.

Dlaczego gmina Trzebinia nie korzysta z oferty krakowskiej służby zdrowia na przykład poprzez włączenie się do Małopolskich Dni Ochrony Zdrowia czy współpracy z krakowskimi klinikami w ramach np. programów prozdrowotnych.

Gmina Trzebinia posiada na dzień dzisiejszy 10 ośrodków podstawowej opieki zdrowotnej i jako jedyna w okolicy prowadzi tak rozwiniętą profilaktykę prozdrowotną. Współpracuje również szeroko w zakresie badań mammograficznych.