Nie masz konta? Zarejestruj się

Trzebinia

Wojciech Różowski stworzył najlepszy projekt naukowy

31.03.2015 17:57 | 3 komentarze | 5 654 odsłon | Eliza Jarguz-Banasik
Ostatnia aktualizacja: 01.04.2015 13:40

16-latek z Trzebini zajął I miejsce w Konkursie Naukowym E(x)plory 2015. Jury, spośród kilkuset zgłoszonych prac, jako zwycięski wybrało jego dzieło. W dwa lata stworzył od podstaw modularny system operacyjny.

3
Wojciech Różowski stworzył najlepszy projekt naukowy
Wojciech Różowski (w środku) wraz z innymi laureatami konkursu Fot. Vidoq.pl
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

W tym roku w Gdyni odbyła się czwarta edycja E(x)plory. Chłopak uczęszczający na co dzień do Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Krzeszowicach, brał w nim udział po raz drugi. W ubiegłym roku nie udało mu się wygrać. Wtedy zaprezentował jednak tylko koncepcję systemu. Zdobył nagrodę specjalną przewodniczącej jury.

- Oba moje projekty były bardzo podobne. Dotyczyły nowego, szybszego i bardziej wydajnego systemu operacyjnego. Podczas stażu ulepszyłem zgłoszoną rok temu koncepcję i stworzyłem ponad 9 tys. linii kodu źródłowego. Tak powstał gotowy system, dzięki któremu w tym roku udało mi się wygrać - mówi Wojciech Różowski.

Modularny system operacyjny wyróżnia przede wszystkim to, że się nie zawiesza. Jako zwycięzca E(x)plory Wojtek weźmie wkrótce udział w największym konkursie informatycznym w Europie - Infomatrix.

Na co zamierza przeznaczyć 10.000 zł stypendium, które zdobył w Gdyni?

- Połowę wykorzystam na dalsze kształcenie. Moim marzeniem są studia zagraniczne na Vrije Universiteit w Amsterdamie, gdzie wykłada mój guru - Andrew Stuart Tanenbaum. Jego prace bardzo mnie zainspirowały w trakcie tworzenia projektu - wyjaśnia uczeń.

Resztę pieniędzy zamierza wydać na rzeczy typowe dla nastolatka: smartfon, bilety na koncerty zespołów metalowych i nowy rower.

E(x)plory to największy w Polsce konkurs naukowy organizowany przez Fundację Zaawansowanych Technologii. Pozwala młodym naukowcom, w wieku od 14 do 20 lat tworzyć innowacyjne projekty, rozwijać swoje zainteresowania i poszerzać wiedzę.