Nie masz konta? Zarejestruj się

Porady

Zielone koktajle dodadzą energii

18.04.2018 15:18 | 0 komentarzy | 890 odsłon | red

Zielone, liściaste warzywa są bardzo zdrowe. Najlepiej połączyć je z owocami i zalać wodą. Uzyskany w ten sposób szejk to prawdziwa bomba witaminowa, niezbędna na początku wiosny.

0
Zielone koktajle dodadzą energii
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

- Traktujemy zieleninę trochę po macoszemu. Gdy, na przykład, przyjmujemy gości, służy nam wyłącznie do dekoracji. Z talerzy znika wszystko oprócz niej - zauważa Beata Głowacka, prelegentka chrzanowskiego Klubu Zdrowia. Proponuje, by zielone rośliny spożywać w formie koktajli.
- Zapewnimy sobie dzięki temu potężną dawkę chlorofilu, witamin, minerałów i przeciwutleniaczy, tłuszczu, cennych białek i błonnika - tłumaczy.

Im krótsza jest droga z ogrodu na talerz, tym lepiej dla naszego zdrowia. Rośliny zielone, które przetworzymy (na przykład przez zamrożenie), tracą część swoich właściwości. Dlatego warto sobie przygotowywać zielone szejki. Nie jest to wcale trudne. Wystarczy zmiksować w blenderze połączone z wodą owoce i zieleninę. Dodanie owoców sprawi, że otrzymany eliksir będzie słodszy i przez to łatwiejszy do strawienia.

- Bierzemy, na przykład, garść szpinaku i wrzucamy do blendera. Dodajemy banana i gruszkę. Całość zalewamy szklanką wody. Jej ilość jest zależna od tego, jaką konsystencję płynu chcemy uzyskać: rzadszą, czy bardziej gęstą. Potem wszystko miksujemy. Najlepiej używać blendera o wysokich obrotach. Wtedy uzyskamy koktajl gładki jak jogurt. Zamiast zwykłej wody można stosować kokosową lub sok - tłumaczy Beata Głowacka.

Kombinacja zieleniny i owoców może być dowolna. Wszystko zależy od naszych upodobań. Można zdecydować się na bardziej kwaśne połączenie - używając, na przykład, porzeczek lub wiśni. Paleta roślin zielonych używanych w naszym kraju ciągle rośnie.

- Coraz bardziej popularny jest jarmuż. Ma wiele cennych składników odżywczych i tę zaletę, że z pola możemy go zrywać również w zimie. Gdy chwyci go mróz, jest nawet bardziej wartościowy - podkreśla prelegentka.
Przepisów jest mnóstwo. Bardzo smaczny jest egzotyczne smoothie z kiwi i szpinakiem. Równie dużo składników odżywczych znajduje się w szejku zawierającym awokado, szpinak, banana i pomarańczę. Kolejne ciekawe połączenie - to zmiksowanie wspomnianego jarmużu, kiwi i gruszki. Da bardziej wytrawnych smakoszy, lubiących nowe smaki i eksperymenty

- warte polecenia jest połączenie soku z pomarańczy, mango, jarmużu i spiruliny, czyli algi występującej w krystalicznie czystej wodzie (jest zaliczana do najzdrowszego pożywienia, określanego mianem superfoods).
Marek Oratowski
Przełom nr 15 (1340) 11.4.2018