Nie masz konta? Zarejestruj się

Porady

Wykorzystywana z umiarem nie szkodzi, ale w nadmiarze może zabić

15.02.2017 13:07 | 0 komentarzy | 595 odsłon | red

Statystyki są alarmujące. Jemy stanowczo za dużo soli, co może mieć fatalny wpływ na stan naszego organizmu.

0
Wykorzystywana z umiarem nie szkodzi, ale w nadmiarze może zabić
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożywanie około 5 gramów soli dziennie (odpowiada to małej łyżeczce do herbaty). Statystyczny Polak je 2-3 razy więcej, bo nie chodzi wyłącznie o sól, którą sami dosalamy potrawy. Zawarta jest ona także w wielu gotowych produktach, między innymi: chipsach, wędzonych rybach, konserwach, wędlinach, ogórkach kiszonych chlebie czy gotowych daniach typu fast food. Występuje też naturalnie w postaci sodu w niektórych owocach, warzywach czy mleku.

- Sól kuchenna to główne źródło sodu w naszej diecie. Nie należy z niej rezygnować zupełnie, gdyż ten pierwiastek sprawuje wiele ważnych funkcji. Między innymi odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie mięśni, reguluje gospodarkę wodną w organizmie człowieka. Jednak większość z nas je za dużo soli, co negatywnie wpływa na stan zdrowia. Sól powoduje nadciśnienie tętnicze oraz wiele powikłań z tym związanych - choroby serca, udary mózgu, przeciążenia nerek, obrzęki rąk czy nóg - przestrzega dietetyk Patrycja Ptaszkiewicz z NZOZ Medmar w Chrzanowie.

I radzi, jak ograniczyć spożycie soli. Przede wszystkim - wybierając się na zakupy, sięgajmy po produkty z obniżoną jej zawartością. W tym celu należy dokładnie czytać etykiety na opakowaniach. Do tej zasady warto się stosować równierz podczas zakupów napojów. Dla osób z nadciśnieniem niewskazane są soki warzywne czy woda mineralna z dużą zawartością sodu.

- Należy też ograniczyć albo zupełnie zrezygnować z dosalania potraw. Początkowo takie dania mogą nam się wydawać mdłe, ale szybko przyzwyczaimy się do nowych smaków i już po tygodniu przestanie nam to przeszkadzać. Poza tym, sól można zastąpić ziołami lub sokiem z cytryny, które równie dobrze podkreślą charakter potrawy - podpowiada Patrycja Ptaszkiewicz.

Przypomina równocześnie, by jeść więcej potasu, który chroni nasz organizm przed negatywnym wpływem sodu. Znajduje się on w roślinach strączkowych, ziemniakach, ryżu, produktach zbożowych, orzechach.

Zawartość soli w wybranych produktach:

Zawartość soli w artykułach spożywczych (ilość w g/100 gramów produktu)
Mleko (0,1)
Sery twarogowe (0,09-0,99)
Sery żółte, pleśniowe, topione (1,5-4,7)
Mięso i drób (0,09-0,3)
Przetwory mięsne (1,2-4,0)
Ryby świeże (0,08-0,3)
Ryby wędzone (1,3-3,7)
Pieczywo (0,3-1,8)
Zbożowe produkty śniadaniowe (0,01-2,9)
Warzywa świeże (0,0-0,2)
Przetwory warzywne (0,08-6,0)
Przyprawy z dodatkiem soli (50-70)

Źródło: Instytut Żywienia i Żywności
(AJ)
Przełom nr 6 (1281) 8.2.2017