Nie masz konta? Zarejestruj się

Spółka od wspólnot

08.10.2002 00:00
1 października rozpoczęła działalność spółka z o.o. Zarząd Budynków, która od chrzanowskiego ZBK przejęła zarządzanie wspólnotami mieszkaniowymi. Oznacza to częściową prywatyzację ZBK.
1 października rozpoczęła działalność spółka z o.o. Zarząd Budynków, która od chrzanowskiego ZBK przejęła zarządzanie wspólnotami mieszkaniowymi. Oznacza to częściową prywatyzację ZBK.

Nowa spółka została w sierpniu zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym.
- Zgodnie z ustawą o gospodarce komunalnej zakład budżetowy, jakim jest ZBK, powinien wykonywać jedynie zadania o charakterze użyteczności publicznej. W tym pojęciu nie mieści się zarządzanie mieniem prywatnym, czyli nieruchomościami, w których zostały wykupione na własność mieszkania. ZBK musiał więc ulec częściowej prywatyzacji polegającej na wyodrębnieniu spółki założonej przez pracowników zakładu, która zajmie się wyłącznie zarządzaniem wspólnotami – wyjaśnia prezes Zarządu Budynków spółka z o.o. Anna Sotowicz.
O planowanych zmianach przedstawiciele ZBK poinformowali w czerwcu członków wszystkich wspólnot mieszkaniowych. Aż 118 ze 130 wspólnot administrowanych do tej pory przez ZBK zdecydowało się podpisać umowy ze spółką Zarząd Budynków.
Co będzie oznaczała dla członków wspólnot zmiana zarządcy?
- Od dłuższego czasu właściciele mieszkań wnioskowali o założenie oddzielnych kont dla każdej nieruchomości. ZBK jako zakład budżetowy musiał prowadzić wszystkie rozliczenia wyłącznie na jednym rachunku bankowym. Nasza spółka poprowadzi wyodrębnione rachunki dla każdej ze wspólnot. Jestem przekonana, że wzrośnie jakość wykonywanych usług, gdyż pracownicy spółki będą się zajmować tylko wspólnotami, podczas gdy wcześniej mieli szerszy zakres obowiązków – deklaruje Anna Sotowicz.
Członkowie wspólnot mieszkaniowych otrzymali zapewnienie, że w tym i przyszłym roku nie wzrośnie wynagrodzenie zarządcy, wynoszące 0,60 zł/m2. W ramach tego wynagrodzenia spółka m.in. poprowadzi rachunkowość wspólnot i rozliczy koszty nieruchomości wspólnej oraz mediów w poszczególnych lokalach. Przeprowadzi też przeglądy budowlane i zajmie się doradztwem technicznym oraz wykonaniem kosztorysów na roboty remontowe. Jak zapewniają przedstawiciele Zarządu Budynków, w ramach wnoszonych przez właścicieli mieszkań zaliczkowych opłat eksploatacyjnych – oprócz utrzymania porządku i zieleni oraz wykonywania bieżących napraw i konserwacji – będzie również prowadzone całodobowe pogotowie techniczne.
Do nowej spółki przeszło z ZBK 14 pracowników administracji, księgowości i obsługi technicznej.
- Zawarliśmy z ZBK umowę najmu lokali wraz z wyposażeniem przy ulicy 3 Maja oraz dwóch pomieszczeń administracji osiedlowych przy ulicy Broniewskiego 10 c i Wojska Polskiego 10 – informuje Anna Sotowicz.
Zarząd Budynków jest, w odróżnieniu od ZBK, podmiotem gospodarczym poddanym grze rynkowej.
- Pozostawanie dalej w strukturach ZBK groziło tym, że ludzie mogliby stracić pracę. Wystarczy, że minister infrastruktury wyda rozporządzenie, na mocy którego zakłady budżetowe administrujące wspólnotami mieszkaniowymi, musiałyby płacić kary za nieprzestrzeganie ustawy o gospodarce komunalnej. Prywatyzacja była więc nieunikniona. Zdajemy sobie sprawę, że na lokalnym rynku zarządców nieruchomości panuje konkurencja. Dlatego musimy z jednej strony postawić na jakość wykonywanych usług, a z drugiej szukać oszczędności. Na razie koncentrujemy się na tym, by utrzymać te wspólnoty, które już podpisały z nami umowę. Niewykluczone jednak, że w przyszłości uda nam się pozyskać nowe zlecenia – konkluduje prezes Anna Sotowicz.

Materiał chroniony prawem autorskim. Prawa autorów, producentów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystywanie utworów (powielanie, rozpowszechnianie itp.) w całości lub części na wszelkich polach eksploatacji, w tym także w internecie, wymaga pisemnej zgody.

  • Numer: 41 (550)
  • Data wydania: 08.10.02

Kup e-gazetę!