Nie masz konta? Zarejestruj się

Porady

Dieta na rozgrzewkę

15.11.2017 11:11 | 0 komentarzy | 1 060 odsłona | red

O odporność musimy dbać cały rok, a nie tylko wtedy, gdy przypomni nam o tym przeziębienie - przekonuje Paulina Jamrozik, dietetyk z poradni Medis w Chrzanowie.

0
Dieta na rozgrzewkę
Paulina Jamrozik
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Ewa Solak: Katary i przeziębienia często przytrafiają się jesienią i zimą. Poprzez dietę jesteśmy w stanie się wzmocnić na tyle, żeby ich uniknąć?

Paulina Jamrozik: Owszem. Dieta powinna być dostosowana nie tylko do indywidualnego zapotrzebowania organizmu, stanu zdrowia, ale także do pory roku.

Co znaczy, że latem jemy mniej, a zimą więcej?
- Poniekąd też, bo jesienią i zimą wzrasta zapotrzebowanie na tłuszcze. To całkiem normalne, bo potrzebujemy więcej energii, by ogrzać organizm.
W takim razie: co powinno się znaleźć w jesienno - zimowym menu?
- Potrawy rozgrzewające, czyli przede wszystkim zupy. Wcale nie muszą być na mięsie czy tłuszczu, wystarczy, że będą bogate w warzywa i dobrze doprawione ziołami. Wbrew pozorom, wcale nie są one tuczące. Mają dużo składników odżywczych a mało kalorii, są sycące, no i przede wszystkim rozgrzewają nas od środka.

Jakich przypraw używać zimą na rozgrzewkę?
- Cynamonu, imbiru, goździków. Można je stosować także do zup, np. dyniowej. Podobnie jak kurkuma i tymianek są wsparciem dla odporności, mają działanie przeciwzapalne. Można też oczywiście zrobić z nich ziołową herbatkę, wzmacniającą odporność.

A co z czosnkiem? To on jest ponoć naturalnym antybiotykiem?
- Owszem, i to bardzo dobrym, ale nie każdy może go stosować. Dla niektórych może być ciężkostrawny. Natomiast rozgrzewające potrawy z bogactwem przypraw czy napary ziołowe dobrze wpływają na wszystkich zmarzluchów. Takie tendencje często mają osoby cierpiące na niedoczynność tarczycy, których wrażliwość na zimno jest większa. Wsparcie dietetyczne jest w tym wypadku bardzo ważne.

Jedzeniem można sobie poprawić nastrój.
- Dokładnie. Oczywiście pamiętając o umiarze. Tu warto wspomnieć, że dbając o odporność i zdrowie, powinniśmy pamiętać o sezonowych warzywach i owocach. Nie zastępujmy ich czekoladkami lub innymi bezwartościowymi przekąskami. Ostatnie badania dowiodły, że główną przyczyną otyłości i chorób metabolicznych, w tym chorób układu sercowo-naczyniowego, jest właśnie nadmiar cukru. Nie zapominajmy również, że o odporność musimy dbać cały rok, a nie tylko wtedy, gdy przypomni nam o tym przeziębienie.
Przełom nr 44 (1319) 8.11.2017