Chrzanów
Prawa ręka konserwatora jest w Chrzanowie
Krzysztof Brandys ze Stowarzyszenia "Stacja Chrzanów" został społecznym opiekunem zabytków powiatu chrzanowskiego. Ma na oku głównie wiadukt kolejowy nad ulicą Sienną.
To trzeci tego typu przedstawiciel konserwatora zabytków na tym terenie, pierwszy w mieście.
- O tę funkcję ubiegałem się od ubiegłego roku. Niestety, administracja urzędowa w Chrzanowie sprawiła, że wniosek został zrealizowany dopiero po dziewięciu miesiącach. To taki mój prywatny żal, ale generalnie się udało - mówi Krzysztof Brandys w rozmowie z „Przełomem".
Dotychczas było dwóch społecznych opiekunów Andrzej Kostka czuwający nad cmentarzem żydowskim w Trzebini oraz Stanisław Garlicki opiekujący się piecem Hoffmana w Płazie.
O tym na czym polega rola społecznego opiekuna i co dalej z samym wiaduktem w obliczu planowanej modernizacji linii kolejowej w jednym z najbliższych „Przełomów".
Komentarze
10 komentarzy
Skoro wydano mu dokument to znaczy że na niego zasłużył. Natomiast włodarz miasta i gminy określany burzymurkiem wypowiedział się że kolej dzieli miasto i wszystkie wiadukty należy zastąpić nowymi. Rolą konserwatora zabytków jest stwierdzić czy mamy do czynienia z zabytkiem a jeśli tak to niedopuścić do wyburzania wiaduktów.
jano, jeżeli Krzycho chce pełnić funkcję społeczną i chce reprezentować mieszkańców to jego działania powinny być jawne i przejrzyste dla wszystkich mieszkańców naszego miasta. Nie musi mi osobiście tego pisać, wystarczy, że odeśle mnie pod adres gdzie taki plan się znajduje. Poza tym czytając ustawę o ochronie zabytków widnieje taki zapis "Zgodnie z art. 102 ust. 3 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, z późn. zm.) społecznym opiekunem zabytków może być osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych, nie była karana za przestępstwa popełnione umyślnie oraz posiada wiedzę w zakresie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami." Czy nasz kolega posiada odpowiednią wiedze na temat zabytków? Martwię się o nasze "dwa mosty" czy społeczny opiekun zadba o nasze chrzanowskie kolejarskie dziedzictwo bez odpowiedniej wiedzy. Czekam już dziań na odpowiedź o plan ochrony zabytku i przeciwstawiając tą wazelinarską reklamę patrioty i innych na temat Pana Krzysztofa ogarnia mnie przerażenie w zderzeniu z faktami jego kompetencji.
takich ludzi nam potrzeba! Dobrego ołówka, a nie pisaków
Trzeba zaznaczyć że Pan Brandys jest głównym założycielem i PREZESEM Stowarzyszenia ,,Stacja Chrzanów" . To prawdziwy społecznik z ,,krwi i kości" działający na terenie całego województwa dla dobra Chrzanowa i IDEI kolejnictwa na naszych ziemiach. Często jest nie lubiany przez urzędników różnych szczebli bo mało że dużo i konkretnie działa to jeszcze ideowo i za darmo. Zawsze wygrywa jak coś zaplanuje i rozpocznie a to boli niektórych. Pozdrawiam z szacunkiem i dalszych sukcesów życzę Panie Krzysztofie...
Nowych rzeczy się tu dowiaduje czy droga jedyna łącząca Kraków i Katowice to 79 przez Sienną? A odcinkiem A4 Trzebinia Balin lub Jaworzno to nie omija się centrum miasta? Chyba jednak autostrada A4 lub całkiem niezła droga przez Olkusz lub przez Oświęcim też ludzie jeżdżą także argument żaden za niszczeniem zabytku. Dlaczego społeczny Opiekun zabytków ma Ci pokazać swoje plany? Skoro nie wie kim jesteś? Zwróć się na piśmie :p
Krzychu, Sienna jest wprawdzie drogą powiatową ale jak wiadomo to jedyna droga z Katowic do Krakowa to pełni de facto rolę drogi krajowej. Wiadukt jest wyższy, ale wielokrotnie widziałem jak tiry tam się zaklinowały i poniszczyły plandeki. Jak czytałem w dokumentacji przetargowej na modernizację linii, to pozostałe wiadukty też mają powstać od nowa, tylko z tym, że zostaną obłożone tym kamieniem i zachowane zostaną barierki. Czy tak samo nie można było by zrobić z Sienną? Chyba doskonale wiesz, że przed wojną ten wiadukt wyglądał całkiem inaczej. Chciałbym też poznać od społecznego opiekuna zabytku o dotychczas podejmowanych działaniach oraz o planach na najbliższy czas w sprawie ochrony tego wiaduktu? Czy mogę się z tym gdzieś zapoznać?
Panu Krzysztofowi należy pogratulować bo w przeciwieństwie do niektórych nic nierobiących i biorących za to pieniądze robi bardzo dużo i bez wynagrodzenia to prawdziwy społecznik jakich brakuje. Po raz kolejny podkreślmy Kolej łączy Chrzanów, a nie dzieli!
@III - wiadukt nad Krakowską ma być wybudowany nowy, właśnie aby się takie coś nie powtórzyło (historia z cysterną to nie wina ogólnie obiektu, tylko nieuwagi i błędu człowieka. Szczególną ochroną objęty jest wiadukt nad Sienną, który jest zdecydowanie wyższy i nie jest położony nad drogą krajową jaką jest ulica Krakowska. A te kilka kamyczków to fragment wizerunku naszego miasta, który dla wielu nie jest obojętny. Modernizacja linii objąć ma także czyszczenie tych obiektów i odrdzewianie kamienia, co odsłoni ich pierwotną sylwetkę, która obecnie jest ukryta pod warstwą zielonego nalotu i innych brudów. Tak uczyniono m.in w Krakowie oraz w Chorzowie, a efekt jest następujący: http://gaga7.flog.pl/wpis/6381697/krakow--przepust-drogowy-przy-ul-miodowej-po-remoncie
Historia z cysterną jak widać nikogo nic nie nauczyła. Robić modernizację za 300mln zł po to by pozostawić, wąskie, niskie oraz brzydkie wiadukty jedynie po to, by tiry się klinowały i rozjeżdżano ludzi pod nimi. W imię czego, kilku kamyczków dla pasjonatów?!
A co z pozostałymi tunelami? Do zamurowania, jak ten koło osadnika?