Nie masz konta? Zarejestruj się

Porady

Gwarancja, a rękojmia

05.10.2016 12:55 | 3 komentarze | 3 653 odsłony | red

Rzecznik konsumenta radzi

3
Gwarancja, a rękojmia
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas


Gdy reklamujemy towar, sprzedawcy najczęściej dają nam do wypełnienia kartę gwarancyjną i na jej podstawie rozpatrują złożoną reklamację. Tymczasem lepiej dla kupującego zareklamować wadliwą rzecz z tytułu rękojmi. Zdaniem powiatowego rzecznika konsumenta - jest znacznie korzystniejsza, niż gwarancja

Jak tłumaczy Bernadeta Dereszowska, powiatowy rzecznik konsumenta w Chrzanowie, warunki rękojmi określone są w przepisach prawa. Przedsiębiorca nie może ich w żadnym zakresie zmieniać na niekorzyść konsumenta. Wybór rękojmi daje większą pewność posiadanych uprawnień i ułatwia dochodzenie roszczeń wobec przedsiębiorcy. Inaczej jest w przypadku gwarancji. Wówczas zakres odpowiedzialności przedsiębiorcy i uprawnienia konsumenta określa samodzielnie ten pierwszy, więc mogą one być mniej korzystne od regulacji ustawowych związanych z rękojmią.

- Jeżeli żądanie, złożone przez konsumenta przy reklamacji z tytułu rękojmi, dotyczy naprawy towaru, jego wymiany na nowy czy obniżenia ceny, to na przedsiębiorcy (sprzedawcy) spoczywa obowiązek rozpatrzenia reklamacji w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia jej złożenia. Sprzedawca, jeśli uwzględnia reklamację, jest obowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć usterkę w rozsądnym czasie, bez nadmiernych niedogodności dla kupującego - tłumaczy Bernadeta Dereszowska.
Przepisy Kodeksu cywilnego nie precyzują jednak, jak należy rozumieć termin „w rozsądnym czasie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego".

- Posiłkując się jednak wykładnią terminu „niezwłocznie", określoną w Uchwale Sądu Najwyższego z dnia 30 grudnia 1988 roku, to termin nieprzekraczający dwóch tygodni. Jeśli przedsiębiorca zwleka z załatwieniem reklamacji, konsument może wyznaczyć mu czas na spełnienie żądania, a w przypadku dalszej bezczynności i upływu wyznaczonego terminu będzie uprawniony do odstąpienia od umowy i żądania zwrotu gotówki za zakupiony towar - informuje.
Tymczasem, jeśli składamy reklamację z tytułu gwarancji, to wszelkie terminy, co do sposobu załatwienia reklamacji, określa karta gwarancyjna.

- Gwarancja to (obok rękojmi) podstawa złożenia reklamacji. Jest to dobrowolne oświadczenie dotyczące jakości towaru, złożone przez przedsiębiorcę, czyli gwaranta. Gwarancja wskazuje obowiązki gwaranta i uprawnienia konsumenta w przypadku, gdy sprzedany towar nie ma właściwości określonych w oświadczeniu gwarancyjnym. Gwarant musi wykonać swoje obowiązki (np. naprawić lub wymienić towar) w terminie wskazanym w oświadczeniu gwarancyjnym. Jeżeli nie określono tego czasu, powinien uczynić to niezwłocznie, nie później, niż w terminie 14 dni od dnia dostarczenia mu rzeczy przez konsumenta - podkreśla.
Na złożenie reklamacji konsument ma dwa miesiące od momentu stwierdzenia wady. Tyczy się to jednak wyłącznie towarów zakupionych do 24 grudnia 2014 roku. W przypadku Umów Sprzedaży zawartych od 25 grudnia 2014 roku - konsument składa sprzedawcy żądanie wynikające z rękojmi i musi to zrobić w ciągu roku od dnia zauważenia wady. Niemniej jednak, jak podkreśla nasz ekspert, powinien to zrobić zaraz po zauważeniu. Nie skraca to jednak w żaden sposób okresu odpowiedzialności sprzedawcy, który wynosi 2 lata od dnia wydania rzeczy.

- Oznacza to również, iż jeśli wada towaru ujawni się, na przykład, w 20. miesiącu jego użytkowania, konsument nadal ma prawo złożyć reklamację w ciągu roku od stwierdzenia tego faktu. Jest to możliwe, gdyż wada została dostrzeżona w okresie odpowiedzialności sprzedawcy i zgłoszona mu w odpowiednim czasie - mówi Bernadeta Dereszowska, podając podstawę prawną ( art. 568 § 2 i 3 Kodeksu cywilnego).
(AJ)
Przełom nr 39 (1263) 28.9.2016