Nie masz konta? Zarejestruj się

Porady

Jak chronić nasze pieniądze

24.08.2016 09:33 | 0 komentarzy | 2 024 odsłony | red

Coraz rzadziej jeździmy na wakacje z portfelem wypchanym plikiem banknotów. Zamiast tego zabieramy karty płatnicze, ewentualnie smartfona z aplikacją banku. Większość sklepów czy restauracji umożliwia transakcje bezgotówkowe. Ale co zrobić w sytuacji, gdy nagle stracimy kartę lub telefon?

0
Jak chronić nasze pieniądze
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Błażej Mika z Centrum Rozwoju Kart Płatniczych i Płatności w Banku Zachodnim WBK przypomina, że złodziej, mając w ręku tylko kartę czy telefon, nic z nimi nie zrobi, jeśli nie zna kodu PIN i hasła dostępu. Dlatego trzeba je chronić. W żadnym wypadku kodu nie wolno zapisywać na karcie płatniczej czy kredytowej, albo na zwykłej kartce, i trzymać jej razem z kartą w portfelu. W razie zguby lub kradzieży złodziej ma jedno i drugie. Wszystkie kody dostępu najlepiej trzymać we własnej pamięci.

- W sytuacji zgubienia lub kradzieży karty płatniczej pierwszą linią kontaktu jest infolinia banku lub System Zastrzegania Kart. Infolinia jest czynna całą dobę, więc zdarzenie można zgłosić o dowolnej porze. Bank najpierw zastrzega pieniądze, a następnie zabezpiecza dostęp do karty, a tym samym do naszych pieniędzy. W przypadku kradzieży, po skontaktowaniu się z bankiem zdarzenie należy zgłosić także na policję - informuje ekspert banku.

Zdarzają się również sytuacje, że bankomat wciągnie kartę i nie chce oddać. Wówczas również jak najszybciej należy ją zastrzec i wystąpić do swojego banku z wnioskiem o nową.

Jeżeli do kradzieży doszło w kraju, nadal można korzystać z pieniędzy zgromadzonych na rachunku - jeśli wypłaci się je tradycyjnie, w okienku banku, albo (co jest dużo prostszym rozwiązaniem) ma się zainstalowaną aplikację mobilną. Dzięki usłudze BLIK można płacić za zakupy w sklepach i internecie oraz wypłacać gotówkę z bankomatów. Alternatywną formą płacenia za zakupy - nie tylko w Polsce, ale na całym świecie - są płatności zbliżeniowe, dostępne na telefonach z systemem Android 4.4 (lub nowszych) i wyposażonych w moduł NFC.

- W sytuacji utraty telefonu z zainstalowaną aplikacją mobilną ważne jest, aby zablokować go w banku. Można to zrobić samodzielnie w bankowości internetowej (o ile użytkownik w danym momencie ma dostęp do komputera), za pośrednictwem infolinii banku lub doradcy online. Jest to zatem podobna procedura, jak w przypadku utraty karty płatniczej. Warto też pamiętać, że jeśli bezpiecznie korzystamy z telefonu, czyli blokujemy go hasłem i nie udostępniamy danych do logowania, to ustrzeżemy się kłopotów - wyjaśnia Błażej Mika.

Skimming
Jest przestępstwem, które polega na nielegalnym skopiowaniu zawartości paska magnetycznego karty płatniczej bez wiedzy jej posiadacza w celu wytworzenia kopii i wykonywania nieuprawnionych płatności za towary i usługi lub wypłat z bankomatów. W przypadku skimmingu bankomatowego przestępcy instalują na bankomatach lub w ich wnętrzu specyficzne urządzenia, które służą do pozyskiwania danych z paska magnetycznego (czytnik) oraz PIN-u (kamera lub fałszywa klawiatura).

Phishing
To metoda oszustwa, w której przestępca, w celu wyłudzenia danych, podszywa się pod bank. W praktyce najczęściej wygląda to tak, że klient otrzymuje maila od instytucji, w której prowadzi rachunek bankowy. Warto jednak być czujnym i sprawdzić, kto jest nadawcą wiadomości, bo z reguły nie jest nią bank. W ten sposób autorzy spreparowanej korespondencji próbują skłonić adresatów do wejścia na stronę „weryfikacja" lub inną, o tytule sugerującym konieczność potwierdzenia danych do logowania. W tekście zazwyczaj ukryty jest link prowadzący do zupełnie innej strony, która ma wyłudzić dane logowania do bankowości elektronicznej. W sytuacji, gdy otrzymamy taką korespondencję i nie mamy pewności, od kogo pochodzi, najlepiej zadzwonić na infolinię i dopytać o szczegóły otrzymanego maila. Warto jednak pamiętać, że banki nie wysyłają wiadomości e-mail z prośbą o weryfikację danych personalnych. Trzeba także zwracać uwagę na prawidłowość adresu bankowości internetowej i sprawdzać ważność certyfikatu dla tego adresu oraz upewnić się, że połączenie z bankiem jest szyfrowane.
(oprac. AJ na podstawie materiałów prasowych Banku Zachodniego WBK)
(AJ)
Przełom nr 33 (1257) 17.8.2016