Nie masz konta? Zarejestruj się

Porady

Wymiana opony

22.06.2016 00:00 | 0 komentarzy | 1 718 odsłona | red

Co musisz wiedzieć o swoim aucie i jego naprawach (cz. I)

0
Wymiana opony
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Niezbędny sprzęt:

koło zapasowe lub koło dojazdowe, tzw. „dojazdówka",
klucz do kół,
lewarek,
trójkąt ostrzegawczy,
kamizelka odblaskowa.

Wymiana opony krok po kroku
Zaparkuj samochód na wyprostowanych kołach, na twardym, równym podłożu (najlepiej na parkingu lub ubitym poboczu drogi). Wrzuć pierwszy bieg, zaciągnij hamulec ręczny, włącz światła awaryjne i wysiądź z samochodu. Zablokuj koła, np. cegłą lub gałęzią, aby auto się nie stoczyło.
Wystaw trójkąt ostrzegawczy. Na autostradzie lub drodze ekspresowej musi się on znaleźć w odległości przynajmniej 100 metrów od pojazdu. Poza obszarem zabudowanym wymagany dystans wynosi 30-50 metrów. Natomiast w obszarze zabudowanym wystarczy zachować odstęp 1 metra od samochodu.
Wyjmij z bagażnika koło zapasowe lub dojazdowe, klucz w kształcie litery „L" oraz lewarek.
Poluzuj śruby mocujące koło za pomocą klucza.
Umocuj lewarek w miejscu do tego przeznaczonym. Najprawdopodobniej będzie to styk progu ze słupkiem, czyli punkt położony w pobliżu wewnętrznego końca nadkola. Następnie podnieś auto na wysokość, która w swobodny sposób umożliwi zmianę koła. Przy wymianie dokonywanej na nierównym lub mniej stabilnym podłożu warto pod lewarek podłożyć element stabilizujący np. drewnianą deseczkę.
Odkręć śruby, zdemontuj koło, zastępując je zapasowym. Przykręć śruby - najpierw ręcznie, następnie przy pomocy klucza metodą na krzyż (po przykręceniu śruby, kolejna znajduje się po przekątnej).
Opuść samochód z lewarka, a następnie jeszcze raz mocno dokręć śruby.

Ważne!
Nie zaleca się jazdy na kole zapasowym lub dojazdowym przez dłuższy czas. Z tego powodu udaj się niezwłocznie do najbliższego zakładu wulkanizacyjnego, w którym naprawisz podstawowe koło, a mechanik dokręci śruby profesjonalnym kluczem dynamometrycznym. Dodatkowo podczas wizyty w zakładzie warto również wyważyć koło, co zapobiegnie „ściąganiu na bok" podczas jazdy oraz wibracjom na kierownicy.
Źródło: Premio
Opony-Autoserwis, PAP
Przełom nr 24 (1248) 15.6.2016