Nie masz konta? Zarejestruj się

Chrzanów

Krzysztof Brandys dogrywa przejazd pociągu retro

04.07.2016 12:53 | 5 komentarzy | 8 685 odsłon | Piotr Tarczyński

Z Krzysztofem Brandysem, chrzanowianinem i miłośnikiem kolejnictwa, o jego staraniach, by do Chrzanowa na jubileusz 160-lecia otwarcia linii kolejowej przez miasto przyjechał pociąg retro, rozmawia Piotr Tarczyński.

5
Krzysztof Brandys dogrywa przejazd pociągu retro
Miłośnik kolejnictwa Krzysztof Brandys
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Po co pan to robi?
- Na razie jestem młody i - jak to sam określam - nieśmiertelny. Mam bardzo dużo siły i trochę czasu, żeby się poświęcać. Jestem też bardzo emocjonalnie związany z Chrzanowem, co wiąże się z moją pasją - kolejnictwem. Chrzanów z historią kolei jest związany nierozłącznie. Chcę trochę ożywić pamięć o kolei i Fabloku na ziemi chrzanowskiej, ale też zależy mi na tym, aby pokazać społeczeństwu, że warto o tym pamiętać i jednocześnie dać rozrywkę. Jestem w trakcie organizowania przejazdu pociągu retro przy wsparciu gminy Chrzanów i starostwa powiatowego. Uważam, że byłaby to niebanalna atrakcja dla mieszkańców.

Gdzie pan był, z kim rozmawiał i jakie na dziś są efekty tych rozmów?
- Przeprowadziłem rozmowę z burmistrzem Chrzanowa Ryszardem Kosowskim, który, powiedzmy, dał mi zielone światło na działania we własnym zakresie i doprowadzenie sprawy do finału. Rozmawiałem także z dyrektorką Joanną Wątrobą z wydziału promocji starostwa powiatowego. Mam słowne poparcie w tej kwestii. Gdy będę posiadał więcej szczegółów, jeśli chodzi o uruchomienie pociągu retro ze Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce, pójdę w konkrety, by uświetnić 160-lecie kolei w Chrzanowie, przypadające na październik.

Czasu zostało niewiele, ale nie ukrywajmy, że taki pociąg za darmo tu nie przyjedzie i mówimy o dużych pieniądzach.
- To prawda. Czasu nie jest dużo, ale nie jest to nie do zrobienia. Natomiast jeśli chodzi o finanse, to dostałem wstępny kosztorys na ok. 30 tysięcy za podesłanie tego pociągu do Trzebini, gdzie zaczynałaby się podróż, wynajem na cały dzień, czyli jazda do Oświęcimia, oraz powrót do Chabówki. Węgiel i woda we własnym zakresie. Tu liczę na wsparcie grupy Tauron oraz OSP w Chrzanowie.

Po tych rozmowach, które pan przeprowadził, padły konkretne deklaracje finansowe?
- Konkretne sumy padły, ale nic nie jest zapisane na papierze. Gdy będę miał szczegółowe wyliczenie z Chabówki, wtedy też przedstawię bardziej rzeczowe propozycje.

Przyjazd pociągu to super pomysł, ale to nie wszystko.
- Oczywiście. Z racji tego, że jestem lokalnym patriotą chrzanowskim i że to będzie 160 lat kolei w Chrzanowie, chciałbym, żeby na stacji przy Fabloku wypromować gminę i okoliczne miejscowości. Przejazd zabytkowego pociągu przyciąga bardzo dużo osób spoza regionu, które miałyby okazję nie tylko przejechać się nim, ale także skosztować lokalnych specjałów: ziemniaków po cabańsku i tym podobnych. Dlatego też z Lokalną Grupą Działania chciałbym przedyskutować zaproszenie kół gospodyń, rzemieślników. Tak, by można było pokazać Chrzanów z jak najlepszej strony. Bardzo też mi zależy, by Teatr Ludowy Tradycja z Okleśnej zaangażował się w to przedsięwzięcie.

Trzeba podkreślić, że mówimy o potencjalnym wydarzeniu z dużym znakiem zapytania ze względu na różne okoliczności.
- Padły słowa - potencjalny znak zapytania, ale to jest bardzo realne. Jestem gotowy, by walczyć, chodzić, telefonować. Potrzebuję tylko wsparcia ze strony samorządów.

Kogo będzie chciał jeszcze pan zachęcić do działań?
- Rozmawiałem ze znajomymi, którzy także interesują się koleją i mogliby pokazać swoje kolekcje zabytkowych rozkładów i innych rzeczy związanych z kolejnictwem XX wieku. Jestem po wstępnych rozmowach ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Regulic i Nieporazu oraz z paroma innymi osobami, które na razie prosiły o pozostanie anonimowymi. Trzonem obchodów jest przejazd pociągiem retro. Gdy to będzie dograne, mam nadzieję, że wiele osób i stowarzyszeń przyłączy się do przedsięwzięcia, bo byłoby to niebanalne wydarzenie.

Rozmowa ukazała się w 25. numerze "Przełomu" z 22.06.2016 r.