Nie masz konta? Zarejestruj się

Porady

Gdy operator zmienia warunki

20.04.2016 12:52 | 0 komentarzy | 1 894 odsłona | red

Telefon komórkowy mają dziś praktycznie wszyscy. Nie każdy jednak z uwagą czyta umowę z operatorem przed jej podpisaniem. O czym abonent powinien wiedzieć, by nie dać się naciągnąć na przykład na dodatkowe koszty?

0
Gdy operator zmienia warunki
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Zdarza się, że chcemy rozwiązać umowę z operatorem. Ten straszy nas jednak karą umowną. Tymczasem, jak informuje Bernadetta Dereszowska, powiatowy rzecznik konsumenta w Chrzanowie, prawo komunikacyjne nie zezwala na pobieranie kary umownej od abonenta rozwiązującego umowę przed terminem. Nie oznacza to jednak, że operator nie może oczekiwać żadnych pieniędzy. Może pobrać tzw. opłatę specjalną, jeśli udzielił abonentowi ulgi. A to bardzo powszechna sytuacja. Wielu operatorów, podpisując umowę z klientem, przekazuje mu nowy telefon w promocyjnej cenie. Zamiast przykładowo 1.000 zł, kosztuje nas tylko złotówkę.

- Przy wypowiadaniu umowy operator może żądać zapłaty w wysokości ulgi przyznanej abonentowi przy zawieraniu umowy. Zostaje ona jednak pomniejszona za okres od zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania - uściśla rzecznik konsumenta.

Abonenci często dopytują, czy operator ma prawo do zmiany zawartej wcześniej umowy. Okazuje się, że tak. Może samodzielnie zmienić regulamin świadczenia usług lub cennik, jeżeli w umowie zawarta jest tzw. klauzula modyfikacyjna. Określa ona precyzyjnie przesłanki dokonania zmiany, zakres oraz tryb wprowadzanych zmian. W takiej sytuacji przysługuje jednak prawo do wypowiedzenia umowy O zmianach operator powinien powiadomić przynajmniej z miesięcznym wyprzedzeniem. Okres ten może być krótszy, jeżeli konieczność dokonania zamiany regulaminu wynikała z przepisów prawa lub decyzji Prezesa UKE.

- Jednocześnie operator winien poinformować konsumenta o przysługującym mu prawie wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji proponowanych zmian. Jeśli ten nie wypowie umowy, oznacza to, że akceptuje zmiany i od tej pory jest związany nowym regulaminem - uściśla Bernadeta Dereszowska. Przy zmianach regulaminu świadczenia usług lub zmianach cennika, skutkujących podwyższeniem cen, możliwe jest rozstanie się z operatorem bez ponoszenia konsekwencji finansowych. Nie dotyczy to jednak sytuacji, gdy konieczność zmiany regulaminu lub cennika wynika ze zmiany przepisów prawa, uznania jakiejś klauzuli za niedozwoloną albo z decyzji wydanej przez Prezesa UKE, na podstawie art. 63 ust. 2a Prawa telekomunikacyjnego.
(oprac. AJ)
Przełom nr 15 (1239) 13.4.2016