Nie masz konta? Zarejestruj się

Porady

Widać, że nie widać

15.04.2015 10:30 | 0 komentarzy | 2 968 odsłony | red

Z Łukaszem Kurdzielem, kierownikiem stacji kontroli pojazdów Auto-Canox w Trzebini rozmawia Michał Koryczan.

0
Widać, że nie widać
Fot. Michał Koryczan
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Michał Koryczan: Czy samemu możemy bez większego problemu sprawdzić, czy światła w samochodzie są ustawione prawidłowo?
Łukasz Kurdziel:
Wprawiony kierowca widzi podczas jazdy, że świecą w złym kierunku. Przypomnijmy, że lampa lewa, od strony kierowcy, powinna być nakierowana na pobocze prawej strony. Natomiast lampa prawa powinna świecić na wprost w sposób nieoślepiający innych kierowców. To naprawdę widać.

A jeśli jest źle to, wówczas powinniśmy...
- Najlepiej podjechać do miejsca, gdzie skontroluje to fachowiec. Nie każdy przecież jest ekspertem. Wykonuje się to bardzo prosto za pomocą specjalnego przyrządu. Obowiązkowo są w nie wyposażone stacje kontroli pojazdów. Każdy większy warsztat też takim sprzętem dysponuje.

Jaki jest koszt ustawiania świateł?
- To jest na tyle drobna rzecz, że w wielu miejscach fachowcy zrobią nam to nieodpłatnie. Poza tym, przeważnie na jesień, organizowane są razem z chrzanowskim starostwem akcje, podczas których można bezpłatnie sprawdzić między innymi, czy lampy świecą prawidłowo.

Są jakieś zasady co do tego, kiedy powinniśmy poprosić fachowca o sprawdzenie ustawienia lamp w samochodzie?
- Obowiązkowo jest to robione podczas badań technicznych pojazdu. Są też jeszcze inne szczególne przypadki, gdy jest to wymagane. Na przykład ingerencja blacharza po stłuczce samochodem, czy po wymianie żarówek w lampach. Wówczas można bowiem rozregulować światła.

Internauci wypowiadający się na forum przelom.pl zwracają uwagę na nieprawidłowe instalowanie w autach lamp HID.
- Wolno używać wszystkiego co jest dozwolone przez przepisy prawa i ma homologację. Jeśli samochód został wyprodukowany ze światłami ksenonowymi i są one ustawione prawidłowo, to wszystko jest w porządku. Istnieją jednak żarówki pseudoksenonowe, które są niedopuszczalne. W dodatku źle zamontowane oślepiają innych. Stacje kontroli pojazdów mają za zadanie eliminować takie oświetlenie.
Przełom nr 14 (1187) 8.4.2015