Nie masz konta? Zarejestruj się

Porady

Zrobiłeś z@kupy w sieci i czekasz

03.12.2014 08:49 | 0 komentarzy | 1 416 odsłona | red

Kupiłeś dziecku na urodziny pluszaka przez internet. Zrobiłeś przelew, bo opcji za pobraniem nie było. Sprzedawca zapewniał cię, że prześle go w ciągu dwóch dni. Tymczasem mijają dwa tygodnie, a przesyłki nie ma? Wraz z Barbarą Romanik z biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Chrzanowie radzimy, co w tej sytuacji zrobić.

0
Zrobiłeś z@kupy w sieci i czekasz
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, przedsiębiorca powinien wykonać umowę zawartą na odległość najpóźniej w terminie 30 dni po złożeniu przez konsumenta oświadczenia woli o zawarciu umowy. Dopiero po upływie tego terminu, jak informuje Barbara Romanik, kupujący może domagać się odszkodowania za nieterminowe zrealizowanie umowy lub wyznaczenia dodatkowego terminu pod rygorem odstąpienia od umowy i żądania zwrotu zapłaconych pieniędzy.

- W przypadku odszkodowania szkoda musi być rzeczywista, czyli musi nastąpić uszczerbek majątku poszkodowanego. Oto przykład: piszę pracę magisterską i mam ustalony termin jej oddania. Odpowiednio wcześniej zamówiłam zestaw komputerowy w celu napisania samodzielnie pracy magisterskiej. Niestety, sprzedawca nie wywiązał się z terminu i musiałam zlecić przepisywanie rękopisu firmie i jej za to zapłacić. Jeśli jestem w stanie wykazać, że zwłoka z realizacją zamówienia skutkowała szkodą w postaci poniesienia kosztów przepisania pracy, mogę domagać się naprawiania szkody w postaci zapłacenia wysokości poniesionych kosztów. Wysokość szkody trzeba jednak udokumentować - tłumaczy Barbara Romanik.

Osobom robiącym zakupy w sieci przypomina też, że sprzedawca nie ma prawa wymagać od nich, by najpierw przelali mu pieniądze, a dopiero po ich zaksięgowaniu prześle towar.
- Zgodnie z art. 11. ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia - podkreśla nasz ekspert.
Anna Jarguz
Przełom nr 47 (1169) 26.11.2014