Nie masz konta? Zarejestruj się

Komunikacja

Dużo nam brakuje

23.10.2008 12:14 | 10 komentarzy | 10 082 odsłon | red
Porównanie systemów opłat za przejazdy PKM Jaworzno i ZK KM Chrzanów
10
Dużo nam brakuje
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Porównanie systemów opłat za przejazdy PKM Jaworzno i ZK KM Chrzanów

PKM Jaworzno

a) Bilet jednorazowy, uprawniający do przejazdu w granicach administracyjnych miasta Jaworzna, zarejestrowany na JKM (Jaworznicka Karta Miejska): normalny – 1,30 zł; ulgowy – 1,10 zł.
Po wejściu do autobusu pasażer przykłada kartę magnetyczną do kasownika (czytnik rejestruje bilet). Przed wyjściem przykłada kartę po raz drugi (wyrejestrowuje bilet). Gdyby tego nie zrobił, zostanie mu naliczona opłata za całą trasę autobusu, a ponadto bez stawki promocyjnej, która oprzysługuje tylko po wyrejestrowaniu biletu.

b) Bilet ponadlokalny na trasie Chrzanów – Sosnowiec, liczącej ok. 38 km: normalny – 3,50 zł; ulgowy – 2,00 zł.

c) Bilet 24-godzinny, uprawniający do przesiadek i jazdy przez 24 godziny od czasu jego zakupu, ważny we wszystkich pojazdach PKM Jaworzno, w całej sieci PKM (tj. Chrzanów, Jaworzno, Sosnowiec, Mysłowice oraz Katowice) w cenach: normalny – 9,00 zł; ulgowy – 4,50 zł.

d) Bilety czasowe (1-godz., 1,5-godziny, 10-minutowy) – obecnie w ofercie PKM nie występują (zastąpiono je niską ceną przejazdu na JKM). Występowały w czasach papierowych biletów strefowych (jak w ZK KM obecnie). Wtedy np. bilet normalny 10-minutowy kosztował jedynie 1,10 zł (oczywiście obowiązywał rozkładowy czas przejazdu od punktu A do punktu B, pasażera nie interesowały opóźnienia).

e) Bilety okresowe na 30 dni, w jednej strefie (strefy: A- Jaworzno, B- Chrzanów, C- Mysłowice, Sosnowiec, Katowice) kosztują: normalny – 50,00 zł; ulgowy – 25,00 zł.

f) Wpływy z biletów PKM Jaworzno stanowią 60 proc. przychodów spółki.

ZKKM Chrzanów

a) Bilet jednorazowy, uprawniający do przejazdu w granicach administracyjnych jednej gminy, kosztuje: normalny – 2,20 zł; ulgowy – 1,10 zł.

b) Bilet ponadlokalny na trasie Trzebinia – Kraków, liczącej ok. 40 km: normalny – 4,40
zł; ulgowy – 2,20 zł.

c) Brak biletu 24-godzinnego lub jednodniowego. Bilet ten występuje m.in. w sieciach transportu miejskiego, takich jak: PKM Jaworzno (N: 9,00 zł; U: 4,50 zł), KZK GOP (N: 12,00 zł; U: 6,00 zł), MPK Kraków (N: 10,40 zł; U: 5,20 zł / 5,70 zł), MZK Bielsko Biała (N: 9,00 zł; U: 4,50 zł), PKM Czechowice-Dziedzice (N: 7,00 zł), MZK Oświęcim (N: 7,00 zł, U: 4,50 zł).

d) Biletów czasowych w ofercie brak. Za przejazd kilku przystanków na normalny bilet w przypadku przejazdu przez jedną gminę trzeba zapłacić aż 2,20 zł.

e) Bilet miesięczny w ZK KM w granicach jednej jednostki administracyjnej: normalny – 76,00 zł, ulgowy – 38,00 zł.

f) Dochód ZK KM wynosi 14 mln 265.498,96 zł, z czego jedynie 48 proc. stanowią wpływy z biletów.

WNIOSKI

Uboga oferta oraz drogie, zniechęcające do podróży bilety ZK KM Chrzanów, przynoszą Związkowi straty. Pasażer, który ma do przejechania jeden przystanek, musi płacić 2,20 zł. Tyle samo, co inny pasażer, przejeżdżający całą trasę w granicach gminy.
Taryfa strefowa jest wprawdzie lepsza od czasowej, ale tylko pod warunkiem uzupełnienia jej właśnie o bilety czasowe.

CO ZROBIĆ, BY BYŁO LEPIEJ

Przyjąć atrakcyjniejszą ofertę biletową, która niewątpliwie (przykład Jaworzna) spowoduje większe wpływy z przejazdów do kasy związku komunikacyjnego.
Należy wprowadzić dodatkowo bilety czasowe, przynajmniej 24-godzinne i 10-minutowe. Wszędzie, gdzie transport publiczny jest na wyższym poziomie, niż w Chrzanowie, takie bilety są.
Zmniejszyć cenę biletów miesięcznych, by nie odstraszała pasażerów.
oprac. Krzysztof Brandys

Przełom nr 42 (858) 15.10.2008